Vältä vitamiinien vaaroja!

Käytän lisäravinteena vain niitä vitamiineja, joita todella tarvitsen

  • Ravinto sisältää lähes kaiken tarpeellisen silloin, kun syö päivittäin ruokaympyrän mukaan.
  • Suomen olosuhteissa D-vitamiinin saanti on yleensä liian vähäistä niukasta auringonvalosta johtuen.
  • D- ja B12- vitamiinin tarve korostuu entisestään, jos maitotuotteiden ja punaisen lihan käyttö on vähäistä.

Käytän tarpeelliseksi ja turvalliseksi osoitettuja annoksia

  • Vitamiinit toimivat elimistössämme erilaisissa tehtävissä rakentajina ja suojamekanismeina. Kullakin vitamiinilla on ihanneannoksensa. Ylimäärä on yleensä hyödytöntä ja siitä voi olla vakaviakin haittoja.
  • Apteekin monivitamiinivalmisteiden annokset perustuvat elimistön toiminnan kannalta tarpeellisiksi todettuihin päivittäisiin annoksiin.

Mikäli en saa ravinnosta tarpeeksi tai ollenkaan jotain vitamiinia, käytän vain luotettavia valmisteita

  • En käytä lainkaan tai vain vähän maitotuotteita:
    • D-vitamiinin riittävä saanti varmistettava.
    • Tarvittaessa myös kalsiumlisä.
    • B-vitamiineista, etenkin B12-vitamiinista, voi olla puutetta.
  • Olen kasvissyöjä:
    • B12-vitamiinilisä on usein tarpeellinen.
  • Olen raskaana tai suunnittelen lapsen hankintaa:
    • Foolihappo
  • Käytän Metformiinia:
    • B12-vitamiini
  • Käytän statiineja:
    • Ubikinoni Q10

Ostan tuotteeni apteekista

  • Apteekin farmaseuttisella henkilökunnalla on hyvät perustiedot vitamiinien hyödyistä ja haitoista. Kysy heiltä!
  • Koska apteekin valikoimissa olevat tuotteet on valmistettu lääketehdasolosuhteissa, niiden laatu on luotettava.